14 ביולי 2015

על ילדים בררנים וטיפים להתמודדות עם סרבנים קטנים

אם הפעוט שלכם מסרב לאכול מוצרי חלב, ואם הקטנטונת מחרימה את רוב הירקות ומסרבת לטעום מהם אפילו ביס אחד קטן בשביל סבתא, ואם גם אתם ירוקים מקנאה בכל פעם שאמא אחרת בגינה מספרת שהילד שלה "אוכל פשוט הכל" – אתם לא לבד
פעוטות רבים מגלים העדפות למזונות מסוימים, בעוד אחרים מוכרזים על ידם כ'מחוץ לתחום'. במאמר זה ננסה לתת לכם טיפים בהם תוכלו להיעזר כך שהילד הפרטי שלכם יאכל בצורה מאוזנת, וזאת מבלי שתיווצר אצלו התנגדות שעלולה בגיל מאוחר יותר ליצור הפרעות אכילה.

- אכילה בחברת ילדים נוספים שאינם בררנים, יכולה לעודד חיקוי.

- תנו שמות מגרים למנות: אם הילד מעריץ דמויות טלוויזיוניות מסוימות זה הזמן להיות קריאטיביים : סלט סופרמן, העוף שבראץ אוהבת במיוחד וכו'.
- אם יש מאכל שהם מחבבים במיוחד, נסו לשדך לו מעט מהפחות אהובים: ג'לי אהוב ובתוכו חתיכות פרי, יוגורט מעורבב עם רסק של פרי טרי, רואב בולונז ובתוכו ירקות טחונים דק.

- שתפו אותם בתכנון התפריט ובהכנת הארוחה עצמה- זהו מתכון מנצח להגברת הרצון להעיז ולטעום את מה שהם הכינו בעצמם.
גוונו בצורת ההכנה וההגשה- יכול מאד להיות שמאכל המופיע במרקם וצבע מסוים יוצר דחייה ואילו 'אותה גברת בשינוי אדרת' דווקא תתקבל בברכה. כך למשל, עוף מוקפץ המסתתר בין אטריות למשל, יתקבל לעיתים יותר בקלות מאשר ב'לוק המסורתי' שלו.

- לא כדאי להחליט שהילד לא אוכל מאכל מסוים כיון שיש ילדים בעלי נטייה להכנס ל'תפקיד' שיעדנו להם ואז הנבואה מגשימה את עצמה. המשיכו לחשוף אותו גם למה שנדמה לכם שהוא אינו נוגע בו.

- הציגו לצד המזונות גם את תכונותיהם הטובות: הבשר עוזר לשרירים, הגבינה בונה עצמות בריאות וכו'.

- תנו לילד את תפקיד 'הטועם הראשי'- עזרו לו לנטרל את אלמנט 'הדווקא' ובקשו ממנו לטעום עבורכם מאכל חדש בשבוע. החמיאו לו על כל טעימה ושלבו את המאכל בארוחות המשפחה.

- הקריאו לקטנטנים את הספר המקסים של לורן צ'יילד: 'אני אף פעם בחיים לא יאכל עגבניה'. הספר הוא דוגמא מצוינת לכך שבעזרת מעט דמיון ניתן לפתור גם בעיות רציניות כמו בררנות האכילה של לולה הקטנה.

הילד נמנע ממאכלי חלב? קבלו כמה רעיונות מעשיים:
- אם הצבע הלבן הוא שמפריע לילד, הוסיפו פרי מרוסק- משמש, תפוז, תות. אפשר בהחלט להוסיף גם מעט סלק מבושל או קינמון ומיד הצבע ישתנה בתאם.

- הכינו פיצה ביתית ושלבו בה 3 סוגי גבינה.

- שחקו משחק בו אתם 'מחביאים' חתיכות פרי אהוב בתוך היוגורט ומבקשים מהילד להפוך לבלש  שמשימתו היא לגלות את המטמון. זכרו שמשחקים הם חיוביים במידה שהם יכולים להעשיר את הבריאות והידע.

- הכינו מטבלים מיוגורט/ גבינה ותבלינים כגון זעתר, פפריקה אדומה וכו'. הציעו לילד לנסות ולטבול בהם ירקות שהוא אוהב במיוחד. טריק שעובד אצלנו הוא הענקת שמות מפתים למנות. כך ברוקולי טבול במטבל מקבל את השם האטרקטיבי: עץ מושלג ומיד מניותיו נוסקות פלאים.

- ומה בנוגע לטוסט וחביתה עם גבינה בולגרית או צהובה?
- גם פשטידת גבינה בהחלט יכולה לעזור להתגבר על המחסום.

הילד נמנע ממאכלי בשר? קבלו כמה רעיונות מעשיים:
זכרו שאם הוא אוכל דגים, ביצים ועוף הרי שהוא מקבל חלבונים איכותיים. צריכה מספקת של מוצרי חלב (כשלוש מנות חלב ביום- גביע יוגורט/מעדן, כוס חלב ושתי כפות גבינה לדוגמא) מספקת לו חלבון מאד איכותי, ויטמינים ומינרלים חשובים. כך למשל בכוס חלב אחת יש -60% מכמות הB-12 היומית לה זקוק ילדכם. ואם הילד מסרב לאכול בשר מטעמים מוסריים? כדאי לכבד את רצונו ורק לוודא שהוא אכן מקבל חלופות תזונתיות ראויות.

- ילדים רבים נרתעים מלראות את 'החיה'- הציעו להם בולונז, קציצות,פשטידות, בורקס ממולא או מאפה תפוחי אדמה ובשר וכך תקלו עליהם את ההתמודדות.

- אם הילד נרתע מבקר, הציעו לו הודו או עוף שאמנם מכילים פחות ברזל אך עדין מספקים כמות נאה.

הילד לא אוכל ירקות או פירות? קבלו כמה רעיונות מעשיים:
- גרדו או רסקו את הירקות והוסיפו אותם לתערובת הבשר ממנה אתם מכינים קציצות.

- שלבו ירקות במאכל אהוב כמו: חביתה או פיצה. בקשו מהילד לפזר רסק עגבניות שהכנתם ביחד ולקשט את החביתה/ פיצה בעצמו בעזרת ירקות שהוא בוחר לבד.

- בשלו מרקים מרוסקים למחית- שלבו בהם מספר ירקות: בטטה, תפוח אדמה, גזר, קישואים. מה שלא רואים גם פחות מרגישים. וזה המתכון המנצח שלנו- מרק פירה בטטה כתום.

- הכינו צלחת עם מבחר ירקות חתוכים והניחו אותה כשהילד מגיע רעב מהגן או מבית הספר. חזרו על כך גם אם הילד לא נוגע בירקות בפעמים הראשונות. תנו דוגמא אישית וקחו מהירקות אך אל תטיפו לו לאכול מהם. עשו את אותו הדבר עם פירות כמנת ביניים אחר הצהריים.

 - הציעו שייקים על בסיס יוגורט וחלב/ מיץ תפוזים והוסיפו להם פרי או שניים: אפרסק/ בננה/ תות/תמר.

- הוסיפו לרוטב הפסטה עוד מחית של ירק מרוסק: גזר או בטטה למשל.

- הכינו עם הילד סלט פירות וקשטו אותו בכדור גלידה שעשוי להמתיק את הגלולה המרה.

- נסו מנות מוכרות בגרסאות חדשות: למשל- קאפקייק ירקות וגבינה.

ומה לא עושים?
לא מכריחים לאכול, לא מחייבים 'לסיים הכל בצלחת', לא מאכילים בכוח ובאופן כללי לא הופכים את חווית האכילה למתסכלת ומקושרת לחוויות שליליות- אלא משאירים אותה נעימה, טעימה ומהנה לכולם.

בהצלחה!



~ המאמר נילקח מאתר תנובה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה