14 באוגוסט 2016

מהי חשיבותו של החול בגיל הרך?

הוא מפתח דימיון, תורם להתפתחות המוטורית ואפילו מאפשר לילד לבטא רגשות. אז מדוע כל כך הרבה הורים חוששים מארגז החול? ולמה כל כך חשוב שבגן הילדים של הילד שלכם יהיה אחד כזה?

אמא נכנסת לגן ואומרת לגננת "בבקשה תשמרו על הבגדים שלו נקיים". אני כאמא שומעת את זה וזה מתסכל! הורים מעוניינים שהילד ישמר נקי לאורך כל היום ולא יתפלש בלכלוך ולא יכניס דברים מלוכלכים לפה, חוששים מחתולים שייכנסו ויעשו את צרכיהם בארגז החול ואז בוחרים לשלוח מראש את ילדם לגן ללא חול.
 
אז לפני שאתם מחפשים גן "סטרילי" מחול הינה כמה היבטים התפתחותיים על החול שאולי כדאי שתדעו עליהם. 

מפתח דמיון

ארגז החול מעודד דמיון וחשיבה יצירתית .מכוון שהחול הוא חומר גמיש לשינויים הילד יכול ליצור בו באופן אקראי ולחוש שינויים. החול יכול להשתנות ולהתאים לכלים שונים, הוא מעורר מחשבה ויוצר למידה של מושגי יסוד וחוקי טבע. בארגז החול ילדים יכולים לחקור, לבנות, להרוס תוך הפעלה של הדמיון. מעבר לכך, המשחק בארגז החול מאפשר למידה של חוקים כגון חוק שימור הכמות. כלומר, כאשר הילד מעביר חול מכלי קיבול אחד לכלי קיבול אחר ולמד מכך שהכמות לא השתנתה ובין היתר גם נחשף לכלים רבים העשויים מחומרים שונים של פלסטיק, מתכת, עץ ועוד.

מבחינה חושית
 
ילדים לומדים על החומר, עם ההתנסות בחומר ובמגע בחומר ולכן קיימת חשיבות גדולה מאד לחשיפת הילד לחומרים בעלי מרקמים שונים. לחול יש מרקם ייחודי והמגע בחול עשוי להיות מהנה מאד עבור מרבית הילדים. ישנה למידה נוספת בחול כאשר מוסיפים מים בצד אחד של ארגז החול ובצידו השני החול נשאר יבש הילד לומד כי אם החול הלח הוא גושי המגע שלו שונה ניתן לבנות לגובה וליצור מבנים והוא לא יכול לרדת במסננת. לעומת זאת אילו החול יבש הוא יכול להתפזר בין אצבעותיו ולא ניתן ליצור איתו גושים. 
 
תרומה רבה במוטוריקה העדינה והגסה
הילד מפעיל את כל אברי גופו כאשר החול מפעיל לחץ נגדי על תנועותיו ומאפשר לילד לפתח שיווי משקל, לארגן את גופו ולחזק את שריריו. מוטריקה עדינה: בארגז החול ניתן לראות את הילד אוסף חול בכף ידו בתנועת אגרוף או בחלק מאצבעותיו, מנסה להוציא חול מכלים קטנים ומפינות וניתן גם לראות שילדים ממלאים בעזרת כף דלי וכך לומדים על התאום בין ביד לעין. כך הם גם שומרים על יציבות היד.
 
החול הוא חומר פתוח
נקרא חומר "פתוח" וניתן לחולל בו שינויים רבים. בארגז החול הילד יכול לבטא כעסים ותוקפנות על ידי בנייה והריסה של מבנים וקבירת חפצים בתוך החול. ארגז החול גורם לילדים ריכוז ורוגע. הוא גם מקום ליצירה חברתית. כמו כל איזורי המשחק גם ארגז החול מזמן אינטראקציות חברתיות.
 
לסיכום ארגז החול הוא כלי הכרחי בכל גן ילדים וחבל להחליפו בדשא סינטטי שאינו משרת אף צורך התפתחותי. אל תוותרו עליו כל כך מהר.


~ המאמר נילקח מאתר: טיפה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה