18 באוגוסט 2016

מותק, השרירים התכווצו

רבים מאיתנו סובלים מהתכווצויות שרירים בלילה, בעיקר ברגליים. איך ניתן להקל על התופעה המציקה? בדקו שלא חסר לכם מגנזיום
מאת: ניצן פרימור, מנכ"ל חברת נוה פארמה


התכווצויות שרירים בלתי רצוניות, המתרחשות בעיקר בעת השינה בלילה, הן תופעה מוכרת ונפוצה. התכווצות השרירים מתבטאת בכאב פתאומי חזק ומטריד ונמשכת מספר דקות, אך מותירה כאב בשריר גם ביום המחרת. שרירים מתכווצים הם בעיקר שרירי השוק, שרירי הקרסול וכף הרגל. מעבר לכאב החזק, התכווצות השרירים גורמת להפרעת שינה.

מחקרים רבים שנעשו מגלים כי 40% מהאוכלוסייה עד גיל 60 ו-50% מהאוכלוסייה מעל גיל 80 סובלים מהתכווצויות אלה לעיתים תכופות. מלבד האוכלוסייה הבוגרת, שם נפוצה התופעה באחוזים כה גבוהים, גם ספורטאים ו-50% מהנשים בהריון החל מהשליש השני של ההיריון סובלים מתופעות אלו.

מה הסיבות לכך?

למרות השכיחות הגבוהה של התופעה, הסיבה להתכווצויות הבלתי רצוניות הללו אינה ידועה בוודאות. בעוד שאצל חולים במחלות מערכת העצבים וכלי הדם, ניתן לשער שההתכווצויות הן חלק מתופעות המחלה, אצל אנשים בריאים , המנגנון והסיבה אינם ברורים.

הדעה הרווחת היא שהתכווצויות השרירים הבלתי רצוניות הן תוצאה של הולכה עצבית או זרימת דם לא תקינה, הגורמת לשיבושים במעברי היונים אל ומתוך התא. אצל אנשים בריאים, כך נוטים לחשוב, השיבוש נגרם מחוסר באלקטרוליטים, ובעיקר חוסר במינרל מגנזיום. אולם בעשרות מחקרים רפואיים, שבהם נבדקה יעילות המגנזיום במניעת ההתכווצויות לעומת פלסבו, לא הצליחו החוקרים להוכיח יעילות גדולה של מגנזיום במניעת התכווצויות לעומת הפלסבו (אינבו).

מגנזיום הוא מינרל המשתתף בתהליכים רבים בגוף, אך זמינותו מוגבלת וספיגתו בגוף בעייתית. חוסר במגנזיום נגרם כתוצאה מתזונה דלת מגנזיום, הזעה מוגברת, ספורט ומאמץ, או משימוש בתרופות משתנות. על פי הערכות, צריכת המגנזיום באוכלוסייה המערבית נמוכה וחוסר במגנזיום נפוץ באוכלוסייה זו, במחקרים נמצא כי בקרב יותר מ-50% מהאוכלוסייה קיימת היפומגנזמיה, אך רק כמחצית מהמקרים מאובחנים על ידי רופאים. 

מגנזיום הוא מינרל תוך-תאי, ולכן בדיקת מגנזיום בדם אינה מהווה אינדיקציה למצבו בגוף. על פי מחקרים שנעשו בישראל ובדקו את המגנזיום בתוך התאים, לרוב הישראלים חסר מגנזיום. בספרות הרפואית מוכרת בדיקה הנקראתEXATEST המבוססת על רקמה הנלקחת מהלחי הפנימית ומנתרת את רמת המגנזיום התוך-תאי. בדיקה זו יקרה (כ-500 דולר) ולכן כמעט שאינה נהוגה.



איך נדע אם אנחנו סובלים מחוסר במגנזיום? הנה כמה סימנים העשויים לרמז על חוסר במגנזיום:

1. התכווצויות שרירים בלתי רצוניות בגפיים (בעיקר בזמן השינה)  - מגנזיום מסייע בהרפיית השריר. בעת מחסור במגנזיום עודף הסידן עשוי לגרום לכיווץ יתר.

2. טיקים בעיניים.

3. החמרה במצב הסוכרת.

4. מתח ועצבים גורמים להשתנה מוגברת ולבריחת מגנזיום. מגנזיום גורם להרפיית השרירים החלקים, ובכך מסייע לשינה שקטה ורגועה.

5. העובר צורך מהאם כמויות גדולות של מגנזיום המסייע לו למערכת השלד והתאים..

6. חוסר באשלגן– בעת חוסר במגנזיום הגוף נאלץ להשתמש באשלגן במקום במגנזיום לצורך ביצוע פעולות ביוכימיות חשובות. תופעה זו גוררת מחסור באשלגן.

לתוספי המזון הנזכרים לא אושרה התוויה רפואית על-ידי משרד הבריאות, התוספים אינם מתיימרים לרפא או למנוע מחלה כלשהי, ומומלץ בכל מקרה להתייעץ עם רופא בכל בעיה בריאותית לפני השימוש בהם.


~ המאמר נילקח מאתר סופר פארם

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה