5 באוקטובר 2016

מתי הילד צריך לוותר על שנת הצהריים?

מהו הגיל המתאים לגמילה משנת הצהריים? מה הם הסימנים המעידים על כך שהילד בשל לכך? וכיצד מפסיקים עם התנומה הכל כך נוחה ונעימה הזו?

כל הדברים הטובים צריכים להסתיים מתישהו: קינוח מושלם, חופשה חלומית, סרט טוב והרשימה ארוכה.אני הייתי מוסיפה לרשימה הזאת גם את תנומת הצהריים של הקטנטנים. 
 
מהרגע שהתינוק שלכם נולד תנומות היום שלו הצטמצמו בהדרגה, אם בחודשים הראשונים לחייו התינוק יכול לישון 5-6 תנומות ביום, אפשר לראות שלקראת גיל שנה זה יעבור לשתי תנומות ביום ובשנה השנייה לשנת צהריים אחת בלבד, עד שזה מגיע לשלב בו הפעוט מוותר על התנומה לחלוטין. אבל איך נדע מתי מגיע הרגע הנכון ואיך כדאי להתמודד עם המעבר בצורה הכי טובה?
 
הגיל המתאים די משתנה מילד לילד, יש הורים שמדווחים על השינוי כבר בגיל שנתיים, באותה מידה  יש הורים שמדווחים שהילד שלהם עדיין זקוק לשנת צהריים גם בגיל חמש, אבל ממוצע הגילאים נע סביב גיל שלוש ואתם תוכלו להרגיש את הסימנים הבאים:
 
1. כאשר אתם רואים שלילד לוקח הרבה יותר זמן להירדם לשנת הצהריים ובאופן כללי הוא לא נראה עייף סביב השעה שהוא רגיל לישון בה. תוכלו לראות שהוא עירני ומצליח להחזיק מעמד עד שעה יותר מאוחרת. זכרו כי ככל שהילד שלכם גדל, גדלה גם היכולת שלו להתמודד עם זמן ערות ממושך יותר במשך היום. 
 
2. הסימן הבולט מכולם – כאשר לילד לוקח הרבה זמן להירדם לשנת הלילה. הסימן הזה בעצם יכול ללכת יד ביד עם הסימן הקודם. כיוון שהילד התקשה להירדם כהרגלו והוא הצליח לישון צהריים רק בשעה מאוחרת יותר, אז גם סביר להניח שיתעורר מאוחר מהרגיל. ההתעוררות המאוחרת משנת הצהריים בוודאות תגרום לקשיי הירדמות בלילה. חשוב לזכור כי ייתכן מאוד שהילד ישן כרגיל את שנת הצהריים שלו ועדיין יתקשה להירדם בלילה, וזה לאו דווקא מצביע ישר על בעיות התנהגותיות. גם כאן זה בגלל שהוא גדל והוא בהחלט מסוגל למשוך יותר זמן ערות מאשר בעבר ומתקשה להירדם מבחינה פיזיולוגית. 
 
3. הסימן הקלאסי – כאשר אתם רואים שהילד שלכם מצליח לוותר על שנת הצהריים אבל לא מראה תופעות לוואי שליליות כמו שינוי מצב הרוח, חוסר תיאבון, חוסר שיתוף פעולה וכו'. זה בהחלט יכול להיות סימן שהגיע הזמן לוותר על שנת הצהריים.


איך מתמודדים נכון עם הויתור על שנת הצהריים
 
בתור התחלה חשוב לזכור שזה משתנה מילד לילד. יש ילדים שיוותרו על זה בקלות מבלי להסתכל אחורה בעוד שילדים אחרים יתקשו במעבר ותידרש הסתגלות הדרגתית יותר. למשל יכול להיות שהילד שלכם הצליח לוותר במשך כל סוף השבוע על שנת הצהריים אבל כשהוא חזר לגן הוא ישן שם כרגיל, זהו מצב בהחלט נורמאלי ונפוץ. כמה טיפים חשובים:
 
- אם ילדכם נרדם לצהריים מאוחר מהרגיל – וודאו כי הוא לא ממשיך לישון אחרי השעה 16:00 ואם יש צורך תעירו אותו כדי שזה לא ישפיע על שנת הלילה. 
 
- אם הילד שלכם לא נראה עייף, לעולם אל תכפו עליו לישון צהריים, במקום זאת אפשרו לו זמן מנוחה בו הוא יכול לשבת בשקט ובצורה רגועה ולא להוציא יותר מידי אנרגיה. פעילות כזאת יכולה להיות טיול בעגלה, צפייה בטלוויזיה, קריאת ספר וכדומה. 
 
- השכיבו את הילד לישון מוקדם יותר בערב. אל תשכחו שאם ילדכם רגיל לישון 12 שעות ביממה הרי שעם הויתור על שנת הצהריים חסרות לו כ- 1-2 שעות שינה. לכן בתקופת המעבר אפשרו לו לישון מוקדם יותר על מנת לפצות על שעות השינה שחסרות לו, עד שהגוף שלו יסתגל לשגרה החדשה.


~ המאמר נילקח מאתר: Tipa.co.il

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה